Ez a sorozat azért jött létre, hogy segítsen azoknak a kamaszoknak (és szüleiknek), akik a közeljövőben felvételiznek valamelyik középiskolába. Rengeteg információ áll rendelkezésre az interneten, ezekből ITT ajánlottunk nektek néhányat. Az anyaparán a nagy középsuli választót a szülők és a tanulók közösen írják, az általunk feltett öt kérdés alapján.

Bárkinek lehet kérdése és hozzászólása. Írjatok a Facebook oldalunkon vagy ezen az email címen: anyapara@anyapara.hu

Az előző részekben hat gimnáziumról írtunk. Most jöjjön a következő kettő! A Budapesti Osztrák Iskola és a POLI, vagyis a Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium. Mindkét iskolában van ún. “nulladik” évfolyam, ami nyelvi előkészítőként szolgál.

1. A Budapesti Osztrák Iskola – Osztrák gimnázium nyelvi előkészítő osztállyal

“Én az Europaschule-ba, az osztrák általános iskolába jártam, de az osztály fele más iskolákból érkezett.”- kezdi Tamás (16), aki másodikos a gimiben. “Mivel az általánosban németül tanultunk szinte minden tantárgyat és nekem bejött a német nyelv, ezért számomra nem volt kérdés, hogy ha lehet, akkor folytatom a gimnáziumban. Mondjuk, nem volt annyira egyszerű a dolog, mert nekem felvételiznem kellett, de sikerült!”

Tamás osztálytársai közül sokan kéttannyelvű iskolából, vagy nyelvi speciális osztályból érkeztek. Vannak, akik eddig angolt tanult és most jól meg akarnak tanulni németül, ők az előkészítő osztály kezdő csoportja voltak. És vannak, akik 4, 6, 8 évet tanultak az általánosban németül, és továbbra is a németet szerették volna folytatni, ők a nulladik osztály haladó német csoportjába jártak. Az angol nyelv szintje pedig ahhoz igazodik, kinek mi volt az első idegen nyelve.

“Az általánosban és a gimiben is van nyílt nap. Ez mindig egy szombati nap, amit egyébként “visszakapunk” máskor, így nem annyira problémás bemenni egy évben egyszer hétvégén.”- mondja Tamás. Ez a nap mindig valamikor november közepén van, idén is. A felvételi időpontja pedig január elején van, ami teljesen független a magyar iskolák felvételi időpontjától. Ez azért jó, hogy ha nem sikerül, akkor még nyugodtan elmehessen a diák a magyar felvételire. Ha pedig sikerül, akkor már nem kell végigcsinálni a magyar felvételit.”

“Most, hogy így visszagondolok, én is elmentem a nyílt napra és igazán ott “szerettem bele” a suliba. Bejött nagyon, hogy a suli viszonylag kicsi, emiatt nagyon jó hangulatú. Még arra emlékszem, hogy bemehettünk a teljesen felszerelt biológia terembe, amit akkor nagyon különleges dolognak éreztem.”

“Mivel van összehasonlítási alapom, a suli egyértelmű előnye a sok nyelv (német, angol, orosz vagy francia) és a reáltárgyak kombinációja. Emellett azt látom, hogy itt teljesen más oktatási filozófiát- ha ez nem túl magasztos megfogalmazás- követnek a tanárok. Sokkal demokratikusabb a döntési mechanizmus évközben, illetve nagyon sok szempontból egyszerűsítik a diákok életét a tanév alatt.

Nincsenek fölösleges bürokratikus körök, ami például egy magyar suliban elképzelhetetlen lenne. A diákokat önálló, felelősségteljes tanulásra ösztönzik.

A tolerancia és egymás elfogadása a két kultúra találkozása révén számomra nagyon szimpatikus. “- meséli Tamás anyukája.

“Az általános végén arra gondoltam, hogy oké, jó fejek az osztálytársaim, de szerettem volna új arcokat is megismerni. Ez a “vágyam” is teljesült, mert az osztály fele a nulladikos évfolyamból kerül ki. Nagyon jó az osztályközösség, pedig én eddig nem voltam annyira barátkozós gyerek.”- mondja Tamás arra a kérdésre, hogy milyen a hangulat az osztályban.

“Ami engem nagyon meglepett – folytatja az anyuka -, hogy nincs tájékoztató füzet (ellenőrző), hanem minden információt kizárólag csak elektronikusan lehet nyomon követni. Tehát a jegyektől kezdve a hiányzásokon át, mindent. Ezt azért, bevallom meg kellett szokni. Illetve ami még kérdőjeles volt számomra a döntés pillanatában az a magyar egyetemekre való felvételi. Hogy fog felvételizni magyarul, amikor mindent németül tanul?! Aztán kiderült, hogy a gimiből minden évben elég sok diáknak sikerül magyar egyetemekre bejutni, így ezt a parámat is elengedtem.”

A Nők Lapja “Iskolaválasztó” különszámának felmérése szerint első helyen áll a Budapesti Osztrák Iskola a 10 legsikeresebb alapítványi gimnázium országos ranglistáján. Ami fontos információ még, hogy az érettségit mind Magyarországon, mind Ausztriában elfogadják. A képzési hozzájárulás mellett ösztöndíjprogramra is pályázhatnak a diákok, amely egy teljesítményalapú tandíjkedvezmény.

Az anyaparán november elején rendhagyó interjút olvashattok a gimnázium igazgatójával, akitől igyekszünk még több részletet megtudni a suliról.

Az Anyapara gondolatai

Nyitottság, diákközpontú gondolkodás (!), reál beállítottság, nemzetközi érettségi. Emellett nem elhanyagolható, hogy a képzési hozzájárulásért cserébe tökéletes nyelvtudással és a továbbtanulásra felkészülten távozik a diák az érettségi után. De erről a nyílt napon részletesen beszél majd az igazgató.

2. Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium: a POLI

“Nekem a nyílt nap volt az első alkalom, hogy hallottam a POLI-ról. Ott, akkor eldöntöttem, hogy ha törik- ha szakad én tutti, hogy ide fogok járni!”- kezdi Balázs (16), aki a nulladék év után most első évfolyamos.

A “keresgélést”, információgyűjtést nyolcadik év elején kezdték el. “Igyekeztem minden suliban felkutatni egy ismerőst, akiről úgy gondoltam, hogy megbízható, objektív véleménye van. A POLI-ban Czeizel Barbara véleménye sokat segített. Emellett megnéztem ezeket a videókat is, ahol régi polis diákok beszélnek a gimnáziumról.”- kezdi Balázs anyukája.
Ebbe a suliba is nagy a túljelentkezés, mint minden “jó” gimibe. Az előkészítő osztályban csak angolul tanulnak, heti 15 órában. Az előző középsulival ellentétben a POLI inkább humán beállítottságú.

“Ahogy egyre többet megtudok a gimnáziumról, nekem az tűnik fel egyértelműen, hogy nagyon demokratikus és a tanároknak fontos a tolerancia. Minden kérdésben ez a két vezérelv érzékelhető. Ezek most nagy szavaknak tűnnek, de a mindennapokban tapasztalni egészen elképesztő érzés!”- mesél Balázs anyukája.

“Ha jellemeznem kellene az iskolámat, akkor annyit mondanék, hogy jó hangulatú, a tanárok is nagyon jó fejek, emberként kezelik a diákokat.”

A gimiben több projekt közül is választhat a diák, ilyen az amatőr színházi társulat, a média-műhely, a film-és a zene maraton projekt, az író-olvasó szakkör vagy az informatika. De van tolerancia nap is

Félévkor és év végén minden diákról minden tantárgyból részletes értékelést készítenek a tanárok. Ebben az elmúlt időszak fejlődéséről, eredményeiről és feladatairól tájékoztatják a szülőket és adnak iránymutatást a diákoknak.

Az Anyapara gondolatai

Aki a POLIT választja az egy humán beállítottságú, igazán humánus sulit ismerhet meg. Ha úgy ítéled meg, hogy a kamasz gyereked érzékeny, nyitott a világra, inkább humán beállítottságú, akkor jó választás lesz ez a gimi.

A sorozat folytatódik. A jövőhéten jön a következő két középsuli. Írjatok nekünk, hogy melyikről szeretnétek információkat és mi utánajárunk! Illetve írjatok nekünk arról a suliról, ahova éppen jár a kamasz gyereketek. Köszönjük!

Fotó:www.pexels.com

Oszd meg a véleményed velünk!