Sorozatunk korábbi részeiben Timi és Kriszta kibogarászta az apró betűket a hitelszerződésein vagy legalább megkérdezte azok értelmét, jelentősen csökkentette rezsijét, elfogadta, hogy kicsit későn ébredt, így 40+-osan kezd nyugdíj célú megtakarításba és most úgy érzik, kibontott vitorlákkal haladnak előre és nem térítheti el semmi őket a céltól. Kiss Mónika írása.

Ahogy minden sorozatban, itt is újabb csaták és megpróbáltatások várják hőseinket,az élet egy hat szériás Netflix sorozattal sok hasonlóságot mutat.

Most jön ugyanis a trükkös rész. Abban a pillanatban, amint fizetőképessé alakultál, egy barátságosnak tűnő, de időnként átláthatatlan dzsungellé változik a sorozat helyszíne és

az esti netezés során is csak biztosítók, nyugdíjpénztárak reklámjai jönnek fel a korábbi utazási ajánlatok és arckrémreklámok helyett.

(Ez utóbbival ne foglalkozz, csak a Google figyel Téged, ezért szaporodtak meg a hosszú távú megtakarítási reklámok a képernyődön.)

Az első látásra áttekinthetetlennek tűnő piac nem olyan nagy. Alapvetően három lába van, amelyhez most az állam egy negyediket is hozzáilleszt. Ezek:

  • Biztosítások, pontosabban a hosszú távú élet és nyugdíjcélúak
  • Önkéntes Nyugdíjpénztárak (ÖNYP)
  • Nyugdíj Előtakarékossági Számla (NYESZ) vagy Tartós Befektetési Számla (TBSZ)
  • JÖN! Az állam által kibocsátott nyugdíjkötvény

Ezekről itt minden részletet megtalálsz, az összefoglalás kötelező olvasmány, olvasónaplót leadni Teri néninek hétfőre.

Ja? Ennyi az egész? Kérdezheted, unit-linkedemnekem is van, ahogy Krisztának is. Itt jön az első buktató. Ugyanis azzal szemben, hogy ma drágábban sikerült megvennem a kenyeret, a hosszú távú megtakarítások esetében egy rossz választás lenullázhatja a hozamot, elvész az egész értelme.

OLVASTAD MÁR?  24 helyett 21 üzenet karácsonyig

Biztosan Te is hallottál már másokat panaszkodni, hogy 10 év után a szerintem ígért 15% helyett épp csak a befizetett tőkét fizette vissza a biztosítóm a unit-linked után.

A kilencvenes évek sikertörténete volt ez, amikor a száguldó tőzsde mellett jó esetben az ügyfél alig vette észre, hogy éves szinten milyen költségekkel dolgozik a biztosítója. Rossz esetben jött a kiábrándulás.

2010 óta a szerződések kötelezően tartalmazzák a TKM (Teljes Költségmutató) értékét, ami azt mutatja meg, hogy éves szinten mennyi a unit linked biztosítások költsége. A mutatót gyakran adják meg tól-ig formában, ami annyit jelent, hogy attól függően, hogy melyik alapot választod, lehet alacsonyabb vagy magasabb a költség.  Azt is tudnod kell, hogy az általad szintén választható ún. kockázati elemek díjai még pluszban rájönnek erre, tehát a mutató segít, de nem mindenható!

Kriszta biztosításának TKM mutatója 9,75% és amikor megkérdezték, akkor a legbiztonságosabb, de legkevesebbet hozó alapot választotta és azóta sem módosított. Pár perc a neten és rájött, hogy minden évben kb. 7%-ot veszített eddig a pénzéből. A TKM mutatókat itt találta meg.

A biztosítója honlapján pedig megtalálta az eszközalapja grafikonját. Jó, mondta, akkor átteszem egy kockázatosabb alapba, az többet hoz.

De elkerekedett a szeme, amikor az egyik találomra választott alapnál 30%-os veszteséget látott idén.

Jobb lesz ettől megszabadulni gondolta és ezzel kapcsolatban egy estét olvasással felvértezte magát azzal a tudással, amit itt nem tudunk egy cikkben részletezni. Hogyan? Nem fogsz meglepődni, beírta a Google-be, hogy „unit linked biztosítás felmondása” és olvasni kezdett.Pl. ilyet.

OLVASTAD MÁR?  24 helyett 21 üzenet karácsonyig

Akkor most minden biztosítás veszteséget termel? Egyáltalán nem.

Tegyük rendbe ezt a dolgot! A biztosítási piac az elmúlt 15 évben elképesztő konszolidáción ment át. Rossz élmény ide vagy oda, találhatsz Számodra megfelelő biztosítást.

De várj még! Lehet, hogy inkább nyugdíjpénztárt választasz vagy NYESZ számlát. Esetleg ezeket kombinálva. De a választáshoz meg kell tanulnod a dzsungelben járni. Ez a sorozat nem alkalmas arra, hogy minden részletre kitérjünk, de már Kriszta példáján is láttad, hogy ebben a Google a barátod, segít tájékozódni. Kezdj el olvasni, bátran olyasmit is, amiről látod, hogy termék vagy szolgáltatásajánlat. (Mi ezt és ezt a linket ajánljuk.)

A következő részben folytatjuk az ismerkedést a megtakarítási formákkal és kitérünk arra, hogyan válassz jó tanácsadót.

Fotó:pexels.com

Oszd meg a véleményed velünk!