Minden szülőnél- még a legtudatosabb, leodafigyelőbb, legjobbfej, legeslegjobbmutternél is- eljön az a pillanat, amikor azt érzi, hogy totál bizonytalan. A legváratlanabb pillanatban tör rá az emberre. Reggel felkel és ezt érzi, vagy hajnalban felriad és ezzel gyötri magát reggelig…Azt látja, hogy az eddigi jól felépített kapcsolatán a kamasszal itt-ott rések, keletkeznek, amelyek kezdetben nem nagyok, de idővel azzá válhatnak.

Amikor úgy érzed, hogy valami nem stimmel

Keresed a kapaszkodót először nyilván magadban, hogy mi az, ami esetleg elkerülte a figyelmedet. Mi az, amit rosszul csinálsz.

Amikor elbizonytalanodsz.

Nem feltétlenül azért, mert rossz anya vagy, és nem is azért, mert tudatlan. Ilyenkor jól jön egy gyors “lista” arról, hogy mit érdemes tenned, vagy éppen melyik rész az, amit erősítened kell a kamasszal való együttélés során.

1. Segítem őt, hogy az érzéseivel kezdjen valamit.

Itt nem arról van szó, hogy “már kiskorában is engedtem, hogy kitombolja magát”. Mert ez egy dolog, de ettől még fogalma sincs arról, hogy a stressz okozta érzéssel- ami látszik rajta amikor tombol- mit kezdjen. Ha már felismeri magában az érzést, beazonosítja, megtanulja, hogy mit kell tennie amikor felerősödik benne az a bizonyos érzés.

2. Tök világos és egyszerű szabályokat adok számára

Ha vannak szabályok, akkor tudja, hogy meddig mehet el. Ha tudja, hogy meddig mehet el, akkor az odáig vezető úton biztos, hogy nem lesznek konfliktusok. Hiszen ezek mind abból adódnak, hogy nem egyértelműek a szabályok. Ha átlépi ezeket, először mindig az okot kell tisztázni és ha számodra ez nem elfogadható, akkor visszaléphetsz a megállapodáshoz: miszerint ez volt a szabály, ebben állapodtunk meg.

3. Elismerem a hibáimat, bárkitől, bármilyen helyzetben bocsánatot tudok kérni

Ismerned kell magad annyira, hogy érezd meddig tart a saját határod. Mit bírsz, mennyit bírsz. Nőként, anyaként, társként, munkatársként, főnökként. Ha ismered magad ez nagyon látszik rajtad. Ezt a kamasz gyerek is látja. Ha ismered magad, akkor érzed, hogy az adott mondattal túl lőttél a célon vagy még belefér.

Ha túllőttél, akkor kérj bocsánatot.

Összefoglalva: ha a kamaszt megtanítod arra, hogy vannak jó és rossz érzések, ezeket fel lehet ismerni és kezdeni is lehet velük valamit. Ez oda-vissza működik: vannak érzéseim amelyek kiváltanak belőlem valamit, erre én is reagálok valahogy. Ez biztonságot nyújt számára.

Fotó:pexels.com

Oszd meg a véleményed velünk!