Szerdán dönt a kormány az érettségiről, azaz, hogy az idei körülmények mellett milyen formában tartják meg a vizsgákat. Annyit lehet tudni egy korábbi sajtótájékoztató alapján, hogy csak írásbeli vizsgákat terveznek, viszont azt az eredeti időpontban, május elején. Miután ez az információ elhangzott, szinte felrobbantak a tanári fórumok, rengetegen nagyon sokféle véleményt képviseltek. Tóth László az ELTE Apáczai Csere János Gimnázium tanárának írása.

Három hét múlva kezdődne az írásbeli érettségi

Ez azt jelenti, hogy nagyjából 70-80 ezer diák ül valamilyen közlekedési eszközre, és indul el az iskolájába, hogy megkezdje azt a vizsgát, amire 4 vagy 6 évig készült.
Sokan mondják, joggal, hogy ebben a járványos időszakban ez maga az eddigi intézkedések csődje lenne,
hiszen mit ért az egy hónapja tartó karantén, ha a fiatalokat az utcára engedjük, és szabadon mozogva a tömegközlekedésen vagy esetleg vizsga közben elkaphatják a vírust. Utána pedig terjeszthetik családjukban, barátaik között.

Járványügyi szempontból valóban az a legjobb megoldás, ha nincsen kontaktus, azaz nincsen érettségi

Akik ezt az álláspontot képviselik, ők leginkább nyugat-európai országok mintáira támaszkodnak, ahol az év végi jegyeket ajánlják majd érettségi jegynek. Ezzel azonban két probléma is adódik.
Egyrészt online oktatás van, azaz március közepe óta nincsen sok családban kvázi oktatás, hiszen nincsen internetes lehetőségük.
Erre persze azt lehet mondani, hogy de a tanár ismeri a diákot, és így a félévi jegyből kiindulva meg tudja tippelni, hogy mi lenne a reális érettségi jegy…
Saját magam példája jut eszembe, aki még a gimnázium utolsó évében sem voltam kiemelkedő matematikából a jegyeim alapján, azonban az érettségit nagyon jóra megírtam.
Másrészt a magyar érettségi rendszer egyben felvétel is.

Azaz ez alapján dől el, hogy kit hová vesznek fel egyetemre.

Ha az év végi jegyekből számoljuk majd az érettségit, akkor már csak annyi a kérdés, hogy egy év végi ötösből hány százalék lesz átszámolva egy emelt kémia, biológia érettségire. Azaz a tanár dolga, hogy megmondja, hogy 98, 90 vagy 50%-ot ért el a diákja? Újra magam példáját hozom, aki rengeteget javított az érettségivel az év végi jegyéhez képest.
Így is kérdéses, hogy ha csupán írásbeli lesz, azt hogyan konvertálják majd át teljes érettségi százalékká.
Egy lélektani szempontra is felhívnám a figyelmet. Erre az egyik kolléga emlékeztetett, aki felnőtteket tanít. Szerinte a felnőtt érettségizőknek nagy szükségük van a sikerélményre. Tehát az „ezt is megcsináltam” érzésére. Valóban, több évnyi munka gyümölcsét lehetne learatni, és ez sokaknak lehet fontos.

Többen az elhalasztást pártolják

Ők abból indulnak ki, hogy fokozódik a járvány, és így most nagy a kockázat. Van, aki júniusra, van, aki júliusra tenné a vizsgát. Az a kérdés csupán, hogy akkor mi lesz a helyzet? Azaz nem tudjuk, hogy hogyan alakul a járvány természete.
Tehát lehet, hogy júniusban súlyosabb lesz, mint most.
Van aki októberre halasztaná az egész folyamatot, és ezzel párhuzamosan keresztféléves egyetemi indulást javasol. Gondoljuk el, hogy eddig is bizonytalanságban voltak a diákok, most ezt még megnyújtjuk 6 hónappal.
Másrészt mi garantálja, hogy akkor biztonságosan lefolytatható a vizsga?
Van aki pedig azt mondja, hogy engedjünk be idén kivételesen mindenkit az egyetemre, és majd az ottani rendszer, tárgyak szelektálnak, kinek van meg a tudása hozzá és kinek nincsen.

Éri kritika azt is, hogy csupán írásbeli rész lesz

Sokak ugyanis szóban, személyesen javítanak írásbeli eredményeiken. Mégis talán az írásbeli rész a legobjektívebb, így a legkönnyebben összemérhető. Van aki szerint csak szóbelit kellene tartani, online eszközök segítségével, mint Hollandiában.
Ez is megoldható lenne, ha lennének eszközeink. Illetve kellően erős internet mindenhol.
Az másik kérdés, hogy itt a bizalom nagy szerepet játszana, azaz vakon bíznánk a diákokban, hogy a felkészülés közben nem használnak semmilyen eszközt…
Mint látják, rengeteg a dilemma.
Egy biztos, jó döntés nincs. Ezt szerintem leszögezhetjük.
Én az elmúlt napokban nagyon sok fórumon írtam kérdést és kommentet is. Hiszen kritizálni nagyon könnyű bármelyik döntést, azonban akkor kérem, tegyük mellé megoldási javaslatunkat is, ami mindenkinek megfelelő.
Bárhogy is döntenek szerdán, azt el kell fogadnunk. Utána gondolkodhatunk, hogy mindezt hogyan kivitelezzük. Hogyan segítsünk a diákjainknak az életük egyik fontos eseményét megváltozott körülmények ellenére pozitív emlékké tenni.
Fotó:pexels.com

Oszd meg a véleményed velünk!