Tizennégy éves, hullámos hajú, fogszabályzós lány ül velem szemben. Az arcán itt – ott pattanás, de még gyönyörű feszes a bőre, a kezei puhák, finomak. A szeméből csillog a fiatalok derűje és ártatlansága. Szép lány, gondolom magamban, kár, hogy nem hiszi el magáról. Hanula Erika tanulás – módszertan tréner, írt arról, hogyan lehet megtanulni tanulni tanárként.

Az összeképen némiképp rontanak a szeme alatt húzódó mély karikák. Nehezen bírja a sulis év végi hajrát, a rengeteg tanulást és a kevés alvást.

Az angol magán nyelvtanára vagyok, és az év végi vizsgára készítem fel. Egyre másra kapkodom a fejem, hogy mennyire nem rendszerszerűen tanul, mennyire sokat magol (vagy legalábbis próbál magolni, de persze sok minden kihullik a fejéből). Mondok neki egy apró trükköt, hogyan tanulja majd legközelebb a szavakat. Nagyot néz,„Nahát, de jó, ezt így is lehet?!”. Gyanút fogok, hogy az iskolában a nyelvtanár nem ad fogódzót ahhoz hogyan tanuljanak a diákok.

Mondok neki még egy-két technikát, nem győz csodálkozni. Félrerakjuk az aznapi tanulást és csak módszereket, technikákat mutatok neki.

A következő héten boldog mosollyal az arcán jön órára és újságolja, milyen szuper lett a szódolgozata, pedig iszonyú sok szót kellett megtanulnia. Persze, örültem neki, de el is szorult a szívem.

Milyen kár, hogy egy (jó nevű) középiskolában a (nyelv)tanár nem tanít a diákoknak módszereket arra, hogyan tanuljanak.

Akkor elhatároztam, hogy a saját gyerekeimnek mindent megtanítok, hogy hatékonyan tudjanak tanulni.

OLVASTAD MÁR?  Amikor továbbtanul, saját álmát vagy az enyémet teljesíti be?

Pár héttel később az éppen kamaszkorba lépett fiamnak egy összezörrenés alkalmával (aminek semmi köze nem volt a tanuláshoz) azt mondtam „Nem igaz, hogy nem érted, ha így csinálod, sokkal hatékonyabb leszel!” Mire ő: „Nem baj, ÉN tudom, hogy kell csinálni, NEKEM így jó lesz!” Puff neki.

Hiába van meg bennem minden jó szándék,

egy kamasz csak azért sem fogadja el a szülőjétől a tanulással kapcsolatos tanácsot,

mert neki a sajátútját kell kitaposnia. Még akkor is, ha az nehezebb. Hát erről ennyit, hogy majd én felvértezem a gyerekemet a hatékony tanuláshoz.

No, de mi az eredmény?

A kamasz nem kap fogódzót a tanároktól, az iskolától (tisztelet a kivételnek) arra vonatkozóan, hogy hogyan kéne tanulni, a szülőtől még akkor sem fogadja el, ha az épp segíteni tudna, magától meg persze nem fog utána járni. Tehát marad az órák hosszat görnyedés a könyv fölött, a „dolgozatra megtanulom, majd villámgyorsan elfelejtem”metódus, a vizsgák előtti pánikok és az egyre nagyobb iskolaundor.

Már évek óta tartok tanulásmódszertani tanfolyamokat az egészen kicsiktől kezdve a kamaszokon át a tanárokig, de az egyik kedvenc kurzusom a középiskolásoknak szóló. Pont a fent említettek miatt, azért, mert végre van valaki, aki tud is, akar is segíteni, és akitől el is fogadják az „okosságot”. Később aztán a saját bőrükön tapasztalják, milyen jó, ha nem csak ötletszerűen, hanem átgondoltan és jó technikákkal tanulnak.

OLVASTAD MÁR?  Amikor továbbtanul, saját álmát vagy az enyémet teljesíti be?

Idén a tanév kezdete előtti utolsó hétvégén is lesz intenzív, egynapos kurzus kifejezetten a középiskolás vagy a középiskolát most kezdő korosztálynak. Ha érdekel, ITT olvashatsz a részletekről.

Fotó:pexels.com

 

Oszd meg a véleményed velünk!