Hány kamasz fejezte be úgy a sulit, hogy megígérte: „szeptemberben majd meglátod minden más lesz”. Nyár elején könnyű ezt mondani, hiszen simán lehet, hogy tényleg más lesz. Mert pont egy évfolyammal nagyobb lett, de vajon „fejben” is? Ő vajon hogyan kezdi újra? Mert azért azt a saját példáinkból is jól látjuk, hogy
a legnehezebb mindig az újrakezdés és az újratervezés.
A kamaszoknál különösen fontos ez akkor, amikor már nem vagy ott, hogy kijavítsd őt, hogy helyette intézkedj,vagy viccesen (kicsit kioktatóan) elmagyarázd, hogy pontosan mit is akartak mondani neki. A legjobb alkalom erre a tanévkezdés, hiszen ott mindig elkezdődik valami, amit könnyebben nevezhettek újrakezdésnek.
Öt pontos listánkat egész évben használhatjátok, a lényeg csak annyi, hogy folyamatosan próbáljon „fejben” ott lenni. Higgyétek el, ha már kicsiben elkezdni a rendszerezést, biztos, hogy eszébe fog jutni az év során a nagydöntéseinél is.
1. Szóbeli kommunikáció
Ez nem azonos a hétköznapi, otthoni kommunikációval, hanem sokkal formálisabb és kötöttebb. Tanítsd meg őt röviden összefoglalni a tényeket és esetleg megoldást javasolni, ha olyan jellegű a probléma. (Nyilván itt nem valami nagyon komoly üzleti problémára gondolunk.) Itt is nagyon fontos a non-verbális kommunikáció, a testbeszéd.
2. Az a rengeteg papír és füzet
Nézd meg a táskáját és megmondod mennyire rendszerezettek a gondolatai! Természetesen kamasz szinten. Tehát itt nem arra gondolunk, hogy ha minden élére van állítva, akkor „rendes” egy gyerek.
Inkább arra, hogy ha segítesz neki rendszerekben gondolkodni, akár a füzetei vagy a jegyzetei terén, akkor biztos, hogy sokkal könnyebben találja meg őket, nem beszélve arról, hogy amint elkezdi rendszerezni őket különböző mappákban, ő is átgondolja, hogy mi – mire való.
3. Problémamegoldás
Ez az egyik legnehezebben megtanulható készség. Gyakorolni kell, de soha nem késő elkezdeni.A rossz hír az, hogy első körben a parázó anyukáknak kell elgondolkodni azon, hogy melyek azok a “problémák”, amelyeket eddig mi oldottunk meg, de most örömmel átadunk nekik: mostantól ez a te dolgod felirattal!
Ehhez is jól jön, ha leírjátok és kiteszitek jól látható helyre a lakásban. Ha nem éri őt mindennap váratlanul a feladat (a probléma), akkor higgyétek el, hogy sokkal könnyebben és frappánsabban megoldja, mint akár ti tettétek még tavaly!
4. Időbeosztás
Ezt a legkönnyebben valami a házifeladatokkal vagy a dolgoztokkal lehet gyakorolni. Minden munkamegkezdése előtt tisztázni kell, hogy mennyi idő van rá, mi a legfontosabb, hogy meglegyen és mi az, ami még várhat. Egyszer mutasd meg neki, hogy te hogyan csinálnád (felírom, forrásokat rendszerezem, kiemelem a szöveget, stb.) utána hagyd rá, hogy alkalmazza-e a te módszeredet vagy ez alapján kitalálja a saját rendszerét.
5. Szervezési készség
Minimális szervezkedés alapvető. Itt most ne arra gondolj, hogy a gyerek nem egy rendezvényszervező alkat, ezért ezt inkább nem erőltetnéd. Arról van szó, hogy ha aznap derül ki (ezt ismeritek, nem?), másnap dolgozatot írnak, vagy be kell adnia valami nagyon fontos (de elsőre teljesíthetetlen dolgot) akkor villámgyorsan intézkedjen, ne várjon másra. Merjen kérni, kérdezni, megszervezni az életét.
Fotó: www.officedepot.hu
Oszd meg a véleményed velünk!