Izgulsz? Ne izgulj. Teljesen kész vagyok, annyira izgulok. Én be sem megyek, mert úgysem sikerül, annyira izgulok. Ezek lesznek feltehetőleg a közelgő felvételire készülő kamaszok leggyakrabban ismételt szavai.
Vizsgák előtt a kamaszok többsége izgul, nem tud koncentrálni. Mit tehetünk, azon kívül, hogy igyekszünk nyugodtnak lenni, mert annál rosszabb biztos nincs, amikor a felvételiző kamasznak az anyját is le “kezelnie” kell.

Tehát: viselkedjünk, próbáljunk uralkodni az érzéseinken.

Vagy: menjünk be mi megírni a térfogat, kerület, terület kérdésekre a frappáns választ. Na, ugye.
A pszichológia egyik alaptörvénye, hogy a szorongás és a teljesítmény összefüggése fordított U-alakú görbével jellemezhető.
Ez röviden azt jelenti, hogy létezik egy optimális szorongási (pontosabban izgalmi) szint, amely jobb vizsgateljesítményhez vezet, mint a kis mértékű vagy a túlzott szorongás. Nem baj tehát, ha valaki izgul a vizsga miatt – sőt, még segít is a jó teljesítmény elérésében. Problémát csupán a túl magas izgalmi szint okoz.
Melyek a teljesítményszorongás tünetei?

– Izzadó tenyér, elpirulás, hasfájás, hasmenés, tördelő kéz, körömrágás, nagy sóhajok és a leblokkolás. Ez utóbbit kellene holnap elkerülni. Mivel írásbeli vizsgáról van még csak szó, ezért ezt könnyebb lesz kezelni.

Mit javasoljunk a kamasznak?

– Előző nap időben feküdjön le. Az alvás egyik jótékony hatása, hogy a tanultak bevésődnek, leülepednek.

Reggelizzen vagy csomagolj neki valami finomat, amit előző nap leegyeztetsz vele. Ha lehetséges ne aznap reggel kísérletezz valami (szerinted) nagyon egészséges étellel. Ne idegesítsd ezzel.

– Javasold neki, hogy próbálja magában azt “mondogatni”, hogy tök jól fog sikerülni a vizsga. A belső dialógus nagyon nagy erővel hat.

Néhány mély, lassú légzés nagyon sokat könnyít a belső feszültségen. Ezt a villamoson is alkalmazhatja. (Titokban te is vegyél néhány nagy levegőt.)

Sok sikert kívánunk neki!

Fotó: www.pexels.com

Oszd meg a véleményed velünk!