Van az úgy, hogy a szülők sem tudják, hogy miben jó egy gyerek. És ez teljesen normális. Egy ideig. Mert pontosan emlékszem még arra, hogy órákig fagyoskodtam a focipályán (mert annyira tehetséges a fociban), vagy éppen megsültem a medence mellett az uszodában (mert annyira gyorsan úszik), vagy amikor beállt a nyakam (mert annyira szuperül teniszezik). És nem jött be. Illetve úgy nem jött be, ahogy én elképzeltem. Van, amikor meg teljesen “összezavarja” a szüleit, hogy most akkor ő mi iránt is érdeklődik? Szücs Szilvi írása.

Humán vagy reál?!

Konkrét példa: szeret olvasni a kamasz, de 12-13 éves korától észrevetted, hogy a matekot is megszerette. Ilyenkor mi van? Mondjam azt, hogy humán, mert érdekli a töri és a magyar, de mit kezdjek azzal, hogy a nyári utazására egyetlen könyvet visz, aminek az a címe, hogy “Hogyan pusztítsuk el az univerzumot és a fizika további 34 érdekes alkalmazása”?

Viccet félretéve, szerintem a szülőnek kiskamasz korban egyetlenegy dolga van, ami a legnehezebb: segíteni neki megtalálni azokat a tevékenységeket, amelyeket a gyerek magától, kényszer nélkül, szívesen és kitartóan végez.

Amit tehetünk: dobáljuk nekik a lasztikat.

Dobjuk, dobjuk, felhívjuk rá a figyelmét, mi is csinálunk valami érdekes dolgot (nem kell túl bonyolult dologra gondolni, csak annyi, hogy magadtól, kényszer nélkül, kitartóan és szívesen végezd) a rántás kavarás, fertőtlenítés és a napi meló mellett. Hátha rájön arra, hogy neki is kell valami, amivel szeret foglalkozni. Vagy egyszerűen csak annyi marad meg benne, hogy anyám élvezettel foglalkozott valamivel rendszeresen amiben örömét lelte. Ennyi más bőven elég. Nos, ez nagyon nehéz.

OLVASTAD MÁR?  Az igazság mindig kiderül

Túlpörögjük az iskolában tanultakat

Azért nehéz, mert túlmisztifikáljuk az iskolát és az ott tanultakat, illetve amit meg kell tanulnia a kamasznak. Pedig nem érdemes fetisizálni a tudásanyagot. Ha nem szereti a történelmet vagy a matekot, de szívesen részt vesz az irodalom órán vagy a rajzon, akkor legyen így.

Az iskolák szorongó gyerekeket „nevelnek”, szorongó gyerekekből szorongó felnőttek lesznek, a szorongás márpedig megakadályozza, hogy képességeink maximális fokán teljesítsünk. (Vekerdy tanár úr összes megnyilatkozásának zanzásított lényege.)

Pláne akkor nehéz, ha a szülők valamelyike nagyon szeretné, hogy azzal foglalkozzon a gyerek amivel ő, vagy amit ő szeretett volna. Persze, ha állandóan számítógépes programokat ír, vagy énekel éjjel-nappal, esetleg ő főzi minden vasárnap a menüt, akkor nyilvánvalóan könnyebb a dolgunk. Biztos minden gyereknél van valami, amit szívesen csinál. Kell, hogy legyen valami. És van is.

És baromira nem baj, ha te nem ezt képzelted el. Mást képzeltél. Más volt a terved vele…

Ha ez megvan, akkor már “csak” annyi a dolgunk, hogy ezekben erősítsük őt. Minél több labdát kell neki feldobni ebben a témában, és amit leüt, azt következetesen végig kell “csináltatni” vele. Nem azért, hogy megtaláld a “hivatását”, hanem lásd (lássa), hogy mire fogékony, miben van az ő tehetsége. És ez bármi lehet.

Nem érdekli semmi

Ha pedig azt gondolod, hogy nem érdekli semmi, de tényleg semmi, akkor lehet, hogy hagyni kellene őt a kérdésekkel, hogy téged mi érdekel, nem érdekel semmi?! Mert ilyen is van.

Különösen most, amikor számoljak a napokat, hogy még mennyit kell otthon ülni és úgy tenni, mintha érdekelné őt valami…

Illetve olyan is van, hogy igenis érdeklődik egy téma iránt, de a szülőnek ez nem elég, többet szeretne, még többet. Hogy legyen “eredménye”. Pedig egy érdeklődésből nem mindig van eredmény, mert sokszor csak felül valamelyik hullámra amit lát vagy hall, aztán elengedi és megy tovább. Egy kamasz másképp keres számára érdekes témákat, mint egy felnőtt. Talál valamit a neten, azt megbeszéli a barátaival és továbblép, de előfordulhat az is, hogy

valami elindul benne, valamit megmozgat nála.

A tanulás nem tanulás, miért nem tanul témában beszélgessünk közösen. A szülő-kamasz mediációban ez a téma a leggyakrabban előforduló probléma amivel mediátor segítségét kérik.

Szeptember 15-én, 18 órától beszélgetésre hívlak benneteket a Jurányiba, azon belül is a kertbe! Az ingyenes eseményt ITT találjátok.

Amiről szó lesz csütörtökön

Mi is ez pontosan? Mire jó és mire nem? Milyen témák merülnek fel egy mediáció során? Mi a folyamat? Mi történik ott és akkor? Mit lehet várni egy ilyen folyamattól? Gyertek!

Oszd meg a véleményed velünk!