Az előző héten írtunk arról, hogy a legfrissebb kutatások szerint havi négyezer forint körüli zsebpénzt adunk a kiskamasznak. Ezt az összeget nem feltétlenül a “mindennapokra” adjuk, hanem klasszikus értelemben zsebpénznek. Azaz: ha szeretné elköltheti, ha nem, akkor “spórolhat” valamire. Eddig rendben is van a kezdeti gondolatmenet. Igen ám, de mi történik akkor, ha ennél tudatosabban szeretnénk “rábízni” a pénzköltést? Hogyan adjunk neki pénzt és mire? Mi az ő feladata ebben a folyamatban?

Tippek a havi zsebpénz kiszámításához.

A havi összeg kiszámításához először természetesen a gyerekkel egyeztessünk. Ez azért nagyon jó, mert így neki is végig kell gondolnia, hogy mire költ és mennyit. Mondjuk lehet, hogy ez neked sem árt. Értelemszerűen minden kívánságát nem kell figyelembe venni, de meghallgatni kötelező! Erre mindenképpen szánjatok időt.

Minden zsebpénzre “hivatott” kamasz korosztálynál lehetne ez az alapelv. Megbeszél, megvitat, kiszámol.

Ha valamit nagyon szeretne, akkor egy másik “valamiről” le kell mondania.

Ha ebben meg tudtok egyezni, már egy lépéssel beljebb vagytok.

Aztán jönnek a hétköznapok, amikor írtó nehéz mindezt betartani. Sokszor inkább fizetünk, mert nem volt jó megoldás, amihez következetesen tartottuk volna magunkat. Illetve követni sem tudjuk, hogy mennyit adtunk, mire és mikor. Ez ismerős? Amikor háromszor adod oda az uzsonnáravalót?

Ilyenkor jön a következő próbálkozás. Kb. 15 éves kortól már elkezdhetjük a konkrétabb és egyben kockázatosabb pénzügyi “nevelést”. Első lépés: kiszámoljuk közösen, hogy egy hónapban mennyibe kerül a kamasz.

Itt az a vezérelv, hogy minden költséget beleszámolunk, amit ő el tud intézni.

Azaz egyedül elintézi, ütemezi a fizetést és kifizeti az adott “szolgáltatónak”. A bérlettől, az ebédeken át a moziig és az edzés+különóra befizetéséig, meg a haverokkal a szórakozás. Ezt az összeget odaadjuk neki, mondván: lassan itt az ideje, hogy megtanulja, hogyan kell beosztania egy nagyobb összeget. Mert ugyebár ez egyben elég nagy összeg.

Tehát nem te viszed az edzőbának a pénzt és a bérletért sem te állsz sorba!

Ez mindenképpen egyfajta felnőttes hozzáállást igényel, mivel ő döntheti el, hogy mikor mit fizet ki, hiszen innentől nem a kedves mama perkálja le például az edzőnek a havi díjat.

Ha első hónapban nem jön össze, hogy “kijöjjön” a pénzéből, akkor is érdemes megállni az időközi kiegészítést. Khm. Ha elfogyott, akkor nem megy moziba, helyette feljönnek a barátok, ami neki nem kerül semmibe. Kis szusszanásnyi időt adunk- mert a pénz téma nem egy könnyű, vasárnapi ebéd téma, mi ezt nagyon jól tudjuk, tapasztaljuk-, addig nézzétek meg az egyik leghíresebb magyar kamaszt Bánki Benit , aki a spórolásról slammel.

Anyapara elvek a zsebpénzről

Rendszeres időközönként adom neki az összeget, semmiképp nem rendszertelenül vagy csak néha-néha. Így ha akarja, be tudja osztani egyik napról a másikra a pénzt, hiszen előre tudja, mikor kapja a következőt.

Nem adok túl keveset, hogy félre tudjon tenni belőle valamennyit, ha gyűjtögetni szeretne.

De nem adok neki túl sokat se, hogy megtanulja, hogyan kell beosztani a pénzt.

Feltétel nélkül adom a kezébe az összeget, nincsen elvárásaim cserébe.

Arra költi, amire csak akarja, saját maga rendelkezik az összeggel, így a zsebpénz ténylegesen zsebpénz lesz. Előbb vagy utóbb úgyis rájön, mi volt teljesen felesleges.

Akkor költi el, amikor akarja, nem szólok bele abba sem, hogy egyből vesz magának kisebb dolgokat, vagy hetekig vagy akár hónapokig gyűjtögeti.

Büntetésből nem vonom meg tőle a zsebpénzt, hiszen nincsenek elvárásaim cserébe -, nem büntetem őt ezzel a módszerrel.

Összefoglalva: a zsebpénz kérdés az egyik legnehezebb téma kamaszkorban. Ha már adok neki és cserébe ő megpróbálja ezt jól kezelni, akkor nem kommentálom végig a hónapot, hogy fiam ezt nem hiszem el, hogy megvetted ezt a sz@rt ennyi pénzért! Ha megvette, ő baja. Mindenképpen adj neki 1-2 hónap próbaidőt, mert az biztos, hogy nem megy egyik napról a másikra, pláne ha eddig mindenre megnyílt a buksza kérés nélkül.

A kérdésben most a CIB Bank új, a Takarékossági Világnap alkalmából elindított edukációs programja is segíthet. A kezdeményezés keretében októberben országszerte több mint 50 iskolát keresnek fel a pénzintézet fiókvezetői, hogy a 10-15 éves korosztály számára egy rendhagyó osztályfőnöki órán játékos, kreatív formában hívják fel a figyelmet a megtakarítási fontosságára.

Fotó:pexels.com

 

Oszd meg a véleményed velünk!