Az egész ott (is) kezdődhet, hogy általában óriási kupleráj van egy kamasz szobájában. Kaja maradékok, ruhák, papírok, üres vizes vagy üditős palackok, szennyes, megint egy kis maradék. Ismerős? És akkor napokig nem szólsz, amit komoly hőstettnek érzel. Aztán egyik reggel,

miután elment a suliba, némán áthúzod az ágyát, mert nem bírod nézni, hogy az osztálykirándulás után a retkes nadrágjában ott ücsörög

ahol majd nemsokára a fejét hajtja le. Aztán azon agyalsz, hogyan tudnál a rendetlenségből rendet tenni a fejében. “Rávenni” őt, hogy az élete része legyen a rendszeresség, a kvázi elpakolás, de úgy, hogy ne legyen veszekedés a vége. “Figyelj csak, ma rendet raktam az irodában az asztalomon és utána azt éreztem, hogy sokkal könnyebben tudok gondolkodni a projekteken amin éppen dolgozunk, gondolom ez azért van, mert minden mindennel összefügg.” Vártam a hatást…

Bár, egy kamaszt elég nehéz spontán, mély filozófiai magasságokba repíteni, érdemes megkérni őt, hogy mondjon példát a saját életéből arra, hogy  minden mindennel összefügg.
Nézzünk néhány nagyon egyszerű példát erre:

– Vegyük kiindulásként a sportot. Valamit, valamikor minden kamasz sportolt már. Szerencsés ha most is sportol. Aki közel van (vagy épp már elmúlt) a 18. életévéhez, az tuti, hogy sportol valamit egyszerűen azért, mert jól akar kinézni vagy éppen már realizálta, hogy sokkal könnyebben tanul, ha sportol valamit mellette. Kérdezd meg tőle, hogy észrevette-e, hogy amikor rendszeresen sportol, akkor sokkal jobban kívánja az egészséges ételeket, a vizet, a gyümölcsöt.

– És azt észrevette-e, hogy amikor egészségesebb kajákat tol befelé, akkor több energiája van és többet járna sportolni.

Azaz a gondolatai és a teste hatással van az érzéseire.

Ez lehet, hogy túl bonyolult, de néha ilyen is kell, hadd gondolkodjon!

– Az érzései hatással vannak a testtartására. Ha jól vagy, te is kihúzod magad nem kvazimódó stílusban lépegetsz az utcán, ugye?

A testtartása hatással van arra, ahogyan beszél. Erről lásd ITT egy régebbi írásunkat, amely a TED fennálásának óta az egyik legnézettebb előadása alapján íródott.

A beszéde pedig hatással van a gondolkodására. Amikor úgy érzed, hogy banyek, ezt jól összefoglaltam, elmondtam (akár csak magamnak), akkor azt gondolod magadról, hogy jó csaj vagy. Na, ugyanígy van ez a kamaszoknál is.

És akkor most jön az a rész, ami sokkal könnyebben érthető

Amikor több energiát fordít a kamasz a tanulásra (azért ilyen biztos, hogy előfordult már), akkor egy fokkal jobban érzi magát otthon is.

– Amikor otthon jobban érzi magát, akkor sikeresebb a suliban is. Basszus, higgyétek el, hogy ez így van. Nem véletlen, hogy amikor válás van a családban, akkor előbb-utóbb törvényszerű, hogy a gyerek ront a suliban.

Jó, de mi a tanulság?

Az, hogy mindegy, hogy hol kezdi a kamasz (majdnem felnőtt) csak kezdje el. Tetszés szerint válasszon ki egy területet az életében és azon kezdjen el javítani, változtatni.

Visszatérve a cikk elejére: kezdje el a szobájában. Pakoljon el (ha segítséget kér, segíts neki, de ne pakolj el helyette!) és utána próbálj neki valamilyen feladatot adni, ami őt is érdekli, hogy legyen azonnali sikerélménye.

Nem kell a tanulással kezdeni. Lehet bármivel, csak induljon el a folyamat. Nem az a lényeg, hogy hol kezdi el az energiáját “befektetni”, az számít, hogy elkezdi!

Emlékeztek? Ha elkezd fitness órákra járni, akkor egészségesebb ételeket, italokat kíván majd, ha egészségesebb ételeket eszik és olyan italokat fogyaszt amelyeken megnézi, hogy mit tartalmaz, akkor….de ezt már ti is vágjátok.

Fotó: www.pexels.com

Oszd meg a véleményed velünk!