A hosszú élet titka, avagy: tegyük meg ezt a kamaszokért!

Mindenki találkozott már olyan írásokkal, újságcikkekkel, amelyek arról beszélnek nekünk, hogy mi a hosszú élet titka. A legjobb esetben is 40 éves kor körül olvassuk ezeket, róbáljuk “behozni” az elmúlt évek kihagyásait és arra gondolunk, hogy bezzeg, ha ezt tíz évesen elkezdtem volna, biztos most nem lenne ennyire nyögvenyelős változtatni az életemen!

A fentieken felbuzdulva, mi lenne, ha megtennénk a kamasz gyerekeinknek az a szívességet, hogy tizenévesen rászoktatjuk őket a hosszú élet titkaira? Hm?

Az eredeti ötlet egyébként a Blue Zones Project-től származik, amely céljául tűzte ki, hogy megtalálja a hosszú élet titkát. A kutatásukat azokra az irányelvekre alapozzák, amelyet 100 évnél idősebb emberektől hallottak.

9 olyan egészséges szokást találtak, amelynek segítségével nemcsak hosszabb, hanem egészségesebb és boldogabb életet tudhatunk magunkénak.

Nos, lássuk ezeket parázó anyuka szemmel (is):

1. Mozogj természetesen – nem kell versenyszerűen futni ahhoz, hogy ez menjen

A  mozgás az egészséges élet része, de vajon milyen mozgásról van pontosan szó? A leghosszabb életű emberek nem edzőtermekben tesznek szert a szükséges erőnlétre, ez jól hangzik, de hagyjuk ezt. Ha edzőterem, akkor edzőterem. Legyünk már egy kicsit rugalmasak. Az a lényeg, hogy rendszeres legyen és élvezze a kamasz. Persze ha ez a gyaloglás a természetben, akkor sem kell lebeszélni őt. Bár ez utóbbi valószínű, hogy ritkábban fordul elő.

2. Tudd, hogy mi a célod – minden kamasznak ki kellene tűznie egy reális célt, amit elérhet

Ha tisztában vagy a céloddal, akkor akár 7 évvel is meghosszabbíthatod az életed. Addig amíg van miért küzdened, addig a tested sem fogja feladni a harcot.

Ha minden ébredéskor azt várod, hogy mikor alhatsz újra, akkor a szervezeted sem fog energiát vesztegetni arra, hogy sokáig „kínozzon” az élet terhe.

A kamasz gyereknek segíthetsz a céljai kitűzésében. Ezek lehetnek napi, heti vagy akár éves célok is. Mindegy milyenek, csak legyenek! Ha egyszer megtapasztalja, hogy mennyire jó érzés elérni egy célt, akkor utána a többit már sokkal könnyebben kitűzi magának.

3. Kikapcsolódás

A legtöbb korral járó megbetegedés gyökere a stressz. Bár ezzel mindenkinek együtt kell élnie, a hosszú élethez meg kell tanulni felszabadulni a nyomás alól. Ez lehet egy séta, olvasás, meditáció, imádság, vagy bármi, amelynek révén el lehet lazulni. A lényeg, hogy miután megtaláltad a tökéletes kikapcsolódást, tedd azt a napirended részévé.

A kamaszoknak a kikapcsolódás nagyon megy, de vajon ezek a tevékenységek tényleg kikapcsolják őket?

Közösen ötleteljetek, hogy mi lehet az a napi rendszerességgel végzett valami, amelyet bevállalnának.

4.  A 80%-os szabály

A hosszú életű emberek egyik divatos diétát sem követték soha. Mindössze egy egyszerű szabályt tartanak be: abbahagyják az evést, amikor úgy érzik, 80%-ban tele vannak. Az a maradék 20% dönti el, hogy hízunk-e vagy fogyunk. Ennek érdekében célszerű kisebb tányérokat használni és megszabadulni a TV-től a konyhában vagy étkezőben.

A tapasztalat az, hogy a kamasz gyerek igenis tud normálisan étkezni.

Összefoglalva: mozgás, cél, kikapcsolódás, jó kaják.

5Növény-örvény

Aki sokáig szeretne élni az nagyon minimalizálja a húsevést. Mit jelentsen ez? Hetente maximum kétszer legyen hús az asztalon. Ha ez nehéz, akkor kezdjétek azzal, hogy kevesebb a hús, de több a köret ami leginkább zöldség.

6Egy délutáni bor

Ez az a rész, amit a kamaszoknál átugorhattok. Viszont magunknak annyit, hogy a nők napi egy pohár, a férfiak napi két pohár bor elfogyasztásával javíthatnak az egészségükön. Hey!

7.A megfelelő törzs

A hosszú élet csak úgy érhető el, ha olyan emberekkel vagyunk körülvéve, akik szintén az egészséges életet támogatják. Kutatások kimutatták, hogy a dohányzás, az elhízás, a boldogság és a magány is ragályosak. Fontos tehát odafigyelni arra, hogy kikkel találkozol rendszeresen. Ez alapvető a kamaszok életében is. Lásd írásunkat itt.

8. Közösség

A projekt több, mint 250 interjúalanya közül, mindössze öten állították, hogy nem tagjai valamilyen közösségnek. Itt elsősorban vallási közösségeket említettek, de természetesen nem ez az egyetlen közösség típus.

Bármilyen csoporthoz való tartozás, amely heti rendszerességgel látogatunk biztos, hogy javítja a mindennapok hangulatát.

A lényeg a rendszeresség és az, hogy jó érzés legyen odajárni!

9. A szeretteink az első helyen

Azok a 100 évnél is idősebb emberek, akik boldognak és egészségesnek vallják magukat, mindig a családjukat teszik első helyre. Ebben nagy a felelősségünk. Ahogy írtuk nemrég: ezt az időszakot a kamaszokkal nem átvészelni, hanem élvezni szeretnénk. Ha eltelik úgy pár év (kamaszkor), hogy jó lesz erre emlékeznie a gyereknek (és neked is), akkor az biztos, hogy hozzásegít abban, hogy megéld/megélje a 100 évet! Hajrá!

 

Oszd meg a véleményed velünk!

Szerző: |2019-01-08T10:16:58+00:002019.01.08.|Kamasz, Slide|